10 lucruri de făcut în Lyon, Franța

Anul acesta am fost pentru prima dată în Franța și nu am ales faimosul Paris, ci capitala gastronomică a Franței – Lyon. Nu am avut așteptări foarte mari, dar am fost plăcut surprinsă de un oraș superb, cu un vibe super prietenos și relaxat și cu multe activități interesante.

O să vă las aici o listă cu 10 din activitățile mele preferate din Lyon:

1. O plimbare prin Vieux Lyon în căutare de traboules

Centrul Vechi al Lyonului este plin de pasaje secrete, fiecare de altă formă sau culoare. Aceste pasaje celebre merg de la o stradă la alta prin intermediul unor coridoare sau pasarele pietonale. O mulțime dintre aceste traboules sunt închise pentru public, dar mai puteți găsi câteva deschise, mai ales dimineața.

Vieux Lyon
Strazile din Vieux Lyon
Traboules

2. O cină la un bouchon tradițional lionez (le recomand tot pe cele din centrul vechi)

Dacă nu știați, Lyon este considerat capitala gastronomică a lumii. De ce? Pentru că are cea mai mare medie de restaurante pe cap de locuitor, 24 de stele Michelin, tradiții culinare păstrate de sute de ani și tipuri de restaurante unice pe care nu le găsești nicăieri în lume. Bouchon-ul este un tip unic de restaurant, pe care îl găsiți doar în Lyon. A apărut la începutul secolului XX pentru muncitorii din industria de mătase. Am încercat și noi un astfel de restaurant și am luat câte un meniu complet tradițional cu antreu, fel principal și desert, acompaniat de vinul lor local.

Un astfel de meniu costă aproximativ 25 Eur. La antreu am încercat salata Lyoneză, preferata mea dintre toate preparatele tradiționale și Saucisson brioche, un fel de cârnat prăjit într-o pâine mai dulce cu un sos afumat și salată.

La felul principal am încercat Traditional Andouillette lyonaise (un cârnat artizanal cu 3 tipuri de carne) cu sos de muștar și cartofi prăjiți și Quenelle – o gălușcă super pufoasă din pește într-un sos de pește servită cu orez (doamne cât de bună a fost).

Și da, am mai putut și desert pentru că n-aveam cum să nu încercăm tradiționala Tarte aux pralines – aș vrea să o pot descrie, dar efectiv n-am cuvinte. Trebuie să o încercați ca să înțelegeți cât de bună e. A fost cea mai bună cină din toată vacanța și am mâncat la Restaurant Le Vieux Lyon. Am mai încercat și alt bouchon, dar aici ne-a plăcut cel mai mult.

3. O plimbare cu bicicleta prin parcul Tete d’Or.

Noi ne-am plimbat foarte mult pe jos, pentru că ne place să explorăm, dar când am ajuns la acest parc, eram prea obosiți ca să-l mai luăm la pas, așa că am închiriat biciclete de la intrare și l-am explorat așa. Ce e interesant aici este că au o grădină zoologica, și una botanică, o grădină de trandafiri, plus niște sere superbe. În plus printr-un pasaj pe sub apă puteți ajunge la o mică insulă monument pentru eroii din al doilea Război Mondial.

4. Shopping și mâncat la Halele Paul Bocuse

Paul Bocuse este o legendă a bucătăriei franțuzești și unul dintre cei mai cunoscuți chefi la nivel global. Paul Bocuse este unul dintre inițiatorii curentului nouvelle cuisine, numele lui este asociat celei mai prestigioase competiții culinare din lume (Bocuse d’Or), are un instititut culinar care îi poartă numele și un restaurant cu 3 stele Michelin de mai bine de 50 de ani- L’Auberge du Pont de Collonges. Halele ce-i poartă numele sunt un loc imens și emblematic al Lyonului, de unde poți cumpără și mânca delicatese ale bucătăriei franțuzești și internaționale. Fois gras, brânzeturi care mai de care, fructe de mare, mezeluri, macarons, tarte brioche, vinuri alese, sunt doar câteva dintre ofertele comercianților și restaurantelor din Halele Paul Bocuse.

Paul Bocuse

5. O vizită la cel mai mare mural din Europa La Fresque des Canuts

Cartierul Croix-Rousse din Lyon este plin de murale, care de care mai interesante, dar cel mai interesant este cu siguranță Mur de Canuts, un mural făcut în 1987 pe o suprafață de 1200 mp, ce reprezintă o zi din viața muncitorilor din industria mătăsii. Muralul are un efect 3D și este updatat periodic.

Mur des Canuts
Murale in Croix-Rousse

6. O plimbare în zona La Confluence pentru a admira clădirile futuriste

La Confluence este zona unde Saona se varsă în Ron și reprezintă un proiect de revitalizare urbană, cu apartamente de lux, clădiri de birouri, un mall și multe spații verzi. Tot aici găsiți Muzeul futurist Confluence ce prezintă schelete de dinozauri și expoziții de artă organizate în centrul La Sucrière, o fostă fabrică de zahăr.

Cladiri de birouri (cea portocalie este cladirea Orange)
Cladiri de apartamente
Muzeul La Confluence

7. O urcare la Basilique Notre Dame de Fourviere pentru view-ul spectaculos

Construită între 1874 și 1884, Catedrala Notre Dame de Fourviere domnește în vârful dealului Fourviere și oferă cea mai spectaculoasă priveliște asupra Lyonului. Pregătiți-vă să urcați mult până acolo, dar vă asigur că merită.

8. O plimbare la apus pe malul Ronului

După amiaza malul Ronului se umple de grupuri de tineri care-și petrec timpul, fie la terase, fie direct pe iarbă cu o bere și o chitară. O plimbare la apus printre ei și o bere la una din terasele de pe mal e o activitate super relaxantă.

9. O plimbare in districtul Presqu’île

Presqu’île este bucata de pământ dintre Saona și Ron și se evidențiază prin arhitectura superbă și piețele monument. Pe mine m-a impresionat Place des Terreaux cu fântâna construită de F.A. Bartholdi. Cei 4 cai sculptați impecabil reprezintă 4 râuri ce se varsă în ocean.

Place des Terreaux

Tot în zona acestei piețe din Lyon puteți găsi acest mural simpatic cu Mona Lisa.

Toată insula este și plină de magazine și terase. O altă piață de referință din zonă este Place Bellecour, în mijlocul căreia se găsește statuia lui Louis XIV creată de sculptorul F. Lemot. Tot pe partea aceea a Ronului se găsește Hôtel-Dieu de Lyon, o splendidă bijuterie arhitecturală, construită în secolul XVII ce a fost cândva un spital, iar acum e un fel de mall cu grădini interioare superbe.

Vieux Lyon
Place Bellecour

10. Să iei trenul până în Perouges

Situat la doar 30 km de Lyon, Perouges este unul din cele mai frumoase și bine păstrate sate medievale din Franța. O vizită în acest sat e ca o călătorie în timp. Noi l-am prins destul de gol și ne-am plimbat liniștiți pe străduțele pietruite.

Dacă vreți să mâncați aici recomad să ajungeți înainte de ora 13, pentru că la 13:30 se închide restaurantul până seara. Totuși am găsit deschisă o terasă self-service de unde ne-am luat cafea, limonadă și Galettes de Perouges, un desert tradițional de-al lor.

Galettes de Perouge

Bonus: Nu neaparat o activitate placuta, dar una pentru care sa va pregatiti daca vizitati Lyon este urcatul scarilor.

Please follow and like us: